Voorkom overbelasting bij beeldschermwerk: let op de 5 werkfactoren

We brengen steeds meer tijd door achter een beeldscherm. Als het gaat om ergonomie is dit niet zonder risico: wereldwijd heeft bijna een kwart van de beroepsbevolking RSI-klachten. Wat zijn de effecten van beeldschermwerk op je gezondheid? En hoe kun je overbelastingsklachten voorkomen? R-Go Tools zocht het voor je uit.

Meest voorkomende lichamelijke klachten

De kans op overbelasting ontstaat al na 4 uur beeldschermwerk per dag. De meest voorkomende lichamelijke klachten zijn:

  1. RSI-klachten: Bij beeldschermwerk is RSI vooral te wijten aan typen en muisgebruik. Dit zorgt voor een herhalende belasting op de pezen in je hand en pols. Te lang in dezelfde houding achter een beeldscherm werken belast ook de nek- en schouderspieren. Een verhoogde spierspanning vermindert namelijk de doorbloeding.
  2. Oogklachten: Langdurig naar een scherm kijken is ergonomisch gezien niet verstandig. Je knippert namelijk minder met je ogen. Hierdoor raken de ogen vermoeid, droog of branderig. Met pijnlijke ogen, hoofdpijn of wazig zicht als gevolg. Daarnaast spelen indeling, grootte, kleurgebruik en leesbaarheid van het scherm mee bij het ontstaan van oogklachten.
  3. Nek- en rugklachten: Veel mensen zitten in een voorovergebogen houding voor hun beeldscherm. Waar bij een rechte houding de wervelkolom het gewicht van het hoofd draagt, moeten bij een gebogen houding de nekspieren dat doen. Het gevolg? Overbelaste nekspieren, verminderde doorbloeding, pijnklachten en zelfs zenuwbeklemmingen.

Tip: let op de 5 werkfactoren

Wil je overbelastingsklachten voorkomen en gezond blijven werken? Houd dan rekening met de volgende 5 werkfactoren:

  1. Werktaken: Hoe minder afwisselende werkzaamheden je hebt, hoe groter de kans op RSI-klachten. Afwisseling zorgt er immers voor dat je de belasting over het hele lichaam verdeelt.
  2. Werktijden: Het aantal uren beeldschermwerk dat je verricht heeft grote invloed op je kans op lichamelijke klachten. Las korte pauzes in om je lichaam kans te geven om te herstellen.
  3. Werkdruk: De stress die komt kijken bij hoge werkdruk vraagt mentaal, maar ook fysiek veel van je lichaam. Zo veroorzaakt stress een hoog adrenalineniveau, wat vermoeidheid met zich meebrengt. Het verhoogt de spierspanning, wat leidt tot een slechte doorbloeding. Ten slotte leidt stress je af van lichaamssignalen bij beginnende overbelasting. Ongemerkt ga je zo snel over je grenzen.                                                                
  4. Werkwijze: De manier waarop je werkt is van groot belang. Weet je welke houding gezond is voor je lichaam? Beweeg je voldoende om de doorbloeding te stimuleren? En verander je regelmatig van houding?
  5. Werkplek: Een ergonomisch ingerichte werkplek stimuleert je onbewust om tijdens beeldschermwerk een gezonde houding aan te nemen. Zorg ervoor dat je beeldscherm verstelbaar is met bijvoorbeeld een monitorverhoger en overweeg het gebruik van een ergonomisch toetsenbord en een verticale muis. Het klinkt voor de hand liggend, maar het constant letten op een goede werkhouding schiet er vaak bij in!

 

Meer weten?

In ons whitepaper staat alles wat je moet weten over gezond werken met een beeldscherm vanuit ergonomisch perspectief. Download 'm hieronder!

Tags: whitepaper, ergonomische schermen