Voor elk scherm een ergonomische oplossing

Last van RSI-klachten, oogklachten of pijn aan de nek en rug? Je bent niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat er al jaren een toename is in lichamelijke klachten die aan beeldschermwerk worden toegekend. Een goed ingerichte werkplek speelt een belangrijke rol in het voorkomen van overbelastingsklachten. Of je nu werkt met een desktop, met meerdere schermen tegelijk, op een laptop of op een tablet: voor elk scherm is wel een passend ergonomische oplossing te vinden. Maar hoe weet je wat voor jou het beste is?

De basis voor je beeldscherm

Wat voor scherm je ook gebruikt, zorg dat je hem altijd kunt aanpassen aan je lichaam. Let hierbij op:

  1. Plaats van het scherm: zet het beeldscherm altijd recht voor het lichaam, zodat je automatisch recht zit.
  2. Schermhoogte: plaats de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte om een voorovergebogen houding te voorkomen.
  3. Kijkafstand: plaats het beeldscherm op voldoende kijkafstand (50-70 cm vanaf het scherm tot de ogen).
  4. Beeldscherminstellingen: Pas beeldscherminstellingen zoals kleur en resolutie aan.
  5. Reflectie: Voorkom hinderlijke spiegelingen in het scherm.

Desktop, laptop of tablet?

Werk je met een desktop? Dan kun je kiezen voor een monitorstandaard als low-budget oplossing.  Een monitorarm is echter de beste optie als je meer flexibiliteit wenst. Deze is in hoogte verstelbaar en kan het scherm draaien, kantelen en in diepte verplaatsen. De meest eenvoudige monitorarmen stel je eenmalig in, maar er zijn ook gasgeveerde monitorarmen die het scherm (of meerdere schermen) snel in elke gewenste positie kunnen plaatsen.

Werk je meer dan 2 uur per dag met een laptop? Zorg dan ook voor een verhoogd scherm, met los toetsenbord en losse muis. Op een vaste werkplek kun je gebruik maken van een zogenaamd docking station, waaraan je je laptop en invoermiddelen kunt koppelen. Werk je liever vanaf het laptopscherm? Kies dan voor een verhoger. Let bij aanschaf goed op het verstelbereik, de stabiliteit en het formaat en gewicht. Er bestaan laptopverhogers voor de vaste werkplek, maar ook verhogers die je makkelijk mee kunt nemen en zelfs geïntegreerde versies die je aan de laptop zelf kunt bevestigen.

Maak je gebruik van een tablet? Dan is het allereerst goed om te beseffen dat dit extra gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Gebruik de tablet niet langer dan 30 minuten aaneen om gezond te blijven werken. Op een vaste werkplek kun je ervoor kiezen om de tablet in een monitorarm te plaatsen. Het voordeel hiervan is dat het tabletscherm op ooghoogte gezet kan worden. Er zijn ook losse tabletverhogers die je tablet tot ooghoogte kunnen brengen. Gebruik je de tablet op meerdere plekken en onderweg? Dan is een mobiele tabletverhoger de beste oplossing.

Meer lezen over deze ergonomische oplossingen?

Vraag om advies

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: de ideale ergonomische werkplek is persoonlijk. Het hangt af van je lichaamsbouw en het soort werk wat je doet. Benieuwd wat voor jou de beste opties zijn? Neem dan contact op met de productadviseurs van R-Go Tools. Wij helpen je graag met je vragen en kunnen je adviseren over de inrichting van de complete gezonde werkplek.