Werken met een desktop: 6 tips

Werk je met een desktop? Dan heb je waarschijnlijk een vaste werkplek. Het voordeel van zo'n eigen werkplek is dat het beeldscherm volledig kunt aanpassen aan je eigen wensen en lichaamsafmetingen. Met de juiste instellingen neem je ongemerkt een gezonde houding aan. Maar hoe doe je dat?

Tips voor de opstelling van je beelscherm

  1. Plaats het beeldscherm recht voor je. 
    Hiermee blijf je ongemerkt rechtop zitten. 
  2. Zorg dat de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte staat. 
    Zo kijk je tijdens het werk iets naar beneden, wat voor een natuurlijke en ontspannen houding van je hoofd zorgt . 
  3. Plaats het beeldscherm op de juiste kijkafstand. 
    De geadviseerde kijkafstand, gemeten van de ogen tot het scherm, is 50 tot 70 cm. Let op: dit is ook afhankelijk van de grootte van je scherm en de tekens. 
  4. Pas de beeldscherminstellingen zoals kleur en resolutie aan. 
    Kies bijvoorbeeld voor donkere letters op een lichte (witte) achtergrond, zoals je gewend bent van papier. Check ook de resolutie van je beeldscherm. Hogere resoluties geven scherpere details. De tekens worden hierbij echter kleiner, wat sneller kan leiden tot oogvermoeidheid en een voorovergebogen houding uitlokt.
  5. Voorkom hinderlijke spiegelingen in het scherm. 
    Plaats het scherm haaks op het raam. Spiegelingen en grote lichtcontrasten worden hiermee voorkomen. Kies daarnaast voor een mat scherm in plaats van glanzend. In een glanzend beeldscherm zie je snel spiegelingen, wat ook voor oogvermoeidheid zorgt.
  6. Werk verstandig met 2 beeldschermen. 
    Hoe groter de beeldschermen, hoe groter de kans op ongunstige draaibewegingen van de nek. Een kijkhoek van 0 - 30 graden is nog acceptabel. Plaats daarom je schermen binnen deze kijkhoek en op gelijke hoogte. Gebruik 1 scherm zoveel mogelijk als hoofdscherm. Het tweede scherm plaats je direct naast het hoofdscherm. Zit je zogenaamde 'dominante oog' links, dan plaats je het tweede scherm aan de linkerkant van het hoofdscherm (en andersom). Zo draai je ongemerkt minder met je hoofd. 

Oplossingen voor de desktop

Een standaard beeldscherm is minimaal of helemaal niet in hoogte verstelbaar. Als hij te laag geplaatst wordt kun je last krijgen van de rug en de nek. Om het beeldscherm correct aan te passen aan je lichaamsafmetingen en werkhouding kun je daarom het beste gebruik maken van een monitorverhoger of een monitorarm.

Monitorverhoger (of standaard)
Een monitorverhoger is, zoals de naam al zegt, alleen bedoeld om het scherm te verhogen. Deze verhogers zijn verkrijgbaar in 2 varianten: met een vaste hoogte of (beperkt) instelbare hoogte. 

Monitorarm
Een monitorarm is in hoogte verstelbaar en kan daarnaast het scherm draaien, kantelen en in diepte verplaatsen. De eenvoudigste monitorarmen stel je eenmalig in, wat voor een persoonlijke werkplek voldoende is. Er zijn ook gasgeveerde monitorarmen verkrijgbaar die het scherm (of meerdere schermen) eenvoudig en snel in elke gewenste positie kunnen plaatsen. Deze armen zijn ideaal voor flexwerkplekken.

Meer over beelschermen?

Will je weten wat voor jouw werkplek de beste oplossing is? Of ben je benieuwd naar jouw dominante oog? Je leest er meer over in ons whitepaper. Download hem hieronder!

Tags: whitepaper, ergonomische schermen