Kom in beweging met de Fit coach

Wat voelt beter: een uurtje TV kijken of baantjes zwemmen? Ik moet toegeven, dat laatste klinkt vermoeiend en ik moet mezelf er soms toe zetten om na een lange dag nog helemaal naar het zwembad te gaan. Maar achteraf is mijn lichaam me dankbaar. Dan voel ik me, gek genoeg, juist fitter!

Voordelen van bewegen

Ik ben me eens gaan verdiepen in de voordelen van bewegen. Wist je bijvoorbeeld dat je gedurende de dag in aanraking komt met meer gifstoffen dan je denkt? Dan heb ik het over uitlaatgassen, vlees, vis en zuivel met antibiotica, groenten en fruit met pesticiden, chemische e-nummers, medicijnen of schoonmaakmiddelen. Onze lever helpt om te ontgiften, maar het teveel aan gif wordt opgeslagen in vet. En als giftige stoffen zijn opgehoopt in je lichaam kun je last krijgen van vermoeidheid, overgewicht, voedselverslavingen, onvruchtbaarheid en menstruatieproblemen en problemen met je immuunsysteem. En laat nu juist bewegen een van de krachtigste manieren zijn om te detoxen (ontgiften)!

 

Maar beweging heeft nog meer voordelen:

  • Verbeteren van de bloedcirculatie. De bloedsomloop is een van belangrijkste functies in het lichaam. Het geeft zuurstof aan de hersenen en andere organen. Je bloedvaten verwijden wanneer je goed beweegt. Slechts 30 minuten bewegen kan al helpen om je doorbloeding te verbeteren. Zo worden ook je hersenen beter doorbloed, waardoor ze beter kunnen werken.
  • Verminderen van stress. Sport en bewegen helpt mee aan het verminderen van stressklachten. Beweging zet stoffen vrij die de hersenen helpen om het stresshormoon cortisol te remmen. Daarnaast helpt beweging om even te ontspannen en je hoofd leeg te maken. Je kunt ook even intunen op je lichaam. Gaat alles nog goed? Je lichaam geeft namelijk signalen af in de vorm van vermoeidheid, stijfheid of pijn. Als je gezond wilt blijven, is belangrijk om deze signalen niet te negeren.   
  • Versterken van je immuunsysteem. Het is aangetoond dat actievere mensen minder risico’s op infecties lopen. En als ze toch een infectie oplopen, zijn ze minder lang ziek en de symptomen milder. Dat komt omdat beweging onze immuuncellen versterkt. Het immuunsysteem is je eerste en beste verdedigingslinie tegen schadelijke virussen en bacteriën. "Sport verbetert de circulatie van belangrijke immuuncellen, waardoor de kans op infecties kleiner wordt", aldus David C. Nieman, Doctor of Public Health, verbonden aan de American College of Sports Medicine. Je immuuncellen zijn als soldaten die door het lichaam patrouilleren. Als je dag in, dag uit aan een bureau gekluisterd bent, zal je strijdkracht minder actief zijn. Dit kan ertoe leiden dat je immuunsysteem onvoldoende bescherming biedt tegen bacteriën en virussen, zoals COVID19.

 

Bewegen moet leuk zijn

Misschien schiet je al in de kramp bij de gedachte aan sport. Of zit je weekschema zo vol, dat een sportmoment bijna niet in te plannen is. Beweging moet geen extra druk op je leggen. Nee, het mag juist een verademing zijn. Het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Kies een vorm van beweging die bij je past. Bewegen moet vooral leuk zijn! Regelmatig een eindje wandelen in de natuur kan bijvoorbeeld al een heel verschil maken.

 

Bewegen? ook tijdens je werk

Als je kantoorwerk doet, is de kans groot dat je overdag weinig beweegt. Lang zitten vermindert je doorbloeding en geeft een statische belasting op grote spieren, zoals de rug en nek- en schouderspieren. Daarnaast maken je handen tijdens typen en muizen repeterende bewegingen, waarbij telkens dezelfde kleine spieren en pezen worden belast. Het is goed om je spieren en pezen tussendoor te ontspannen en om regelmatig in beweging te komen. Overweeg eens om staand online te vergaderen of lopend te telefoneren. Weleens gedacht aan wandelend overleggen? Dit maakt het overleg zelfs productiever en creatiever!

 

Blijf fit met de Fit coach

Er zijn ook verschillende stretch oefeningen die je makkelijk kunt uitvoeren tijdens je werkdag. Om je te helpen hebben wij in samenwerking met fysiotherapeuten de Fit Coach ontwikkeld. De Fit Coach biedt via een pop-up op je beeldscherm verschillende stretch oefeningen aan. Je kunt de Fit Coach personaliseren door het type oefeningen te selecteren. Zo kun je kiezen uit de volgende categorieën:

  • Balans
  • Nek en schouders
  • Benen
  • Houding/ ontspanning

 

Tijdens de oefeningen word je gecoacht met behulp van een filmpje, foto’s en een eenvoudige beschrijving. De Fit coach bevat meer dan 80 oefeningen. Je kunt zelf bepalen tijdens welke pauzes je de oefeningen wilt doen en hoeveel oefeningen je per pauze aangeboden wilt krijgen.

 

Zo blijf je in beweging tijdens je werkdag!

 

Tags: R-Go Break, fit coach