Gezond werken met een tablet? Het kan wel!

Met een tablet wordt elke plek een werkplek. In de trein of op de bank kun je makkelijk nog even dat ene document checken. Flexibel werken brengt zo veel afwisseling en beweging met zich mee. Goed nieuws zou je denken! Maar er is ook een keerzijde: bij langdurig tabletgebruik ontstaan problemen op het gebied van ergonomie. Hier leer je hoe dit ontstaat en wat je ertegen kunt doen.

Laag scherm, hoge belasting

Bij het werken met een tablet wordt het hoofd ver voorovergebogen. Hoe lager de positie van het scherm, hoe groter de belasting op de nek. Daarnaast staan de pols en hand in een onnatuurlijke houding Dit kan snel leiden tot overbelasting van nek, pols en hand. Oftewel: RSI-klachten.

Een ander punt dat voor belasting zorgt: het vasthouden van de tablet. Vaak wordt de tablet met één hand vastgehouden in een sterke pincetgreep, terwijl de andere hand het scherm aanraakt. Een tablet weegt misschien niet veel, maar toch kan de spierspanning in je arm en hand al snel te hoog worden. Bij langdurig gebruik zorgt dit voor pijnklachten.

Ook de leesbaarheid van het scherm heeft invloed. Tablets hebben vaak een glanzend scherm met hoge resolutie. Het effect: veel reflecties en kleine tekens. Op lange termijn kunnen hierdoor oogklachten en prestatieverlies ontstaan. Wist je dat je vanaf een scherm sowieso trager leest dan vanaf papier?

 

Let op je tabletgedrag

Met deze 6 ergonomische tips zorg je voor een betere houding, hoge productiviteit en goede leesbaarheid: 

  1. Zorg voor een rechte houding, waarbij het hoofd recht boven het lichaam blijft.
  2. Houd de tablet niet vast in je hand of op schoot.
  3. Verhoog het scherm en kantel deze tenminste 45° tijdens gebruik.
  4. Gebruik een tablet niet langer dan 30 minuten aaneen. Neem dus regelmatig korte pauzes.
  5. Zet bij gebruik van minder dan 2 uur per dag een tabletverhoger, een extern toetsenbord en eventueel muis in.
  6. Gebruik bij méér dan 2 uur per dag altijd een apart beeldscherm en losse invoermiddelen. 

 

Ergonomische hulpmiddelen

Er bestaan handige hulpmiddelen waarmee je je tablet kunt verhogen. Op je vaste kantoorwerkplek kun je kiezen voor een monitorarm met tablethouder. Het voordeel hiervan is dat het tabletscherm op ooghoogte kan worden gezet. Dit stimuleert een rechte werkhouding.

Voor mobiel gebruik zijn de bekende opvouwbare tablethoezen een uitkomst. Het voordeel hiervan is dat je hem altijd bij je hebt. Bij langdurig tabletgebruik (meer dan 30 minuten aaneen) is een tabletcover echter niet voldoende, je moet immers nog steeds naar beneden kijken. Daarom zijn er ook tabletstandaards op de markt waarmee je de tablet echt op ooghoogte kunt zetten. Deze zijn soms zelfs verstelbaar én gemakkelijk mee te nemen. Net als bij een monitorverhoger zorgt dit automatisch voor een rechte werkhouding.

Zo kun je langer op je tablet werken, al blijft het advies om dit bij maximaal 2 uur per dag te houden. En bij alle opties geldt: met een los toetsenbord en eventueel een losse muis wordt je kans op RSI-klachten pas echt minimaal. 

Voor elk beeldscherm een oplossing

Waarschijnlijk werk je niet alleen op je tablet. Meer weten over werken met een laptop, of met een desktop op een vaste werkplek? Download ons whitepaper en lees alles over ergonomische oplossingen voor elke vorm van beeldschermwerk.