Blog

Hybride werken: de nieuwe werkstijl

9 November 2022
Anita Bons

We zijn massaal gaan thuiswerken toen de coronapandemie begon. Dit was niet alleen beter om besmettingen tegen te gaan maar had ook andere voordelen. Zo vielen lange reistijden weg en door het thuiswerken kon je zelf je werkdag inrichten. Nu COVID langzaam op de achtergrond raakt, kunnen we weer overal naartoe en dus ook naar kantoor! Toch gaat niet iedereen terug naar full time werken op kantoor. Onze werkgewoontes zijn aangepast. We zijn gewend geraakt aan de flexibiliteit.

Van thuiswerken naar hybride werken

De meeste organisaties houden het thuiswerken erin. Er wordt veel aandacht besteed aan deze nieuwe hybride manier van werken. Hybride werken maakt het mogelijk om te wisselen van werkplek en zo een efficiënte werkdag voor jezelf indelen. Zo kun je vanuit huis, kantoor of een andere gewenste locatie werken. Hybride werken heeft veel voordelen.

Het kunnen afwisselen tussen verschillende werkplekken maakt dat je productiever bent en meer gefocust kunt werken. Je kunt zelf bepalen welke werkplek voor jou het beste is aan de hand van de taken die je gepland hebt. Daarbij is het erg fijn om werk en privé goed op elkaar af te kunnen stemmen door soms vanaf huis te werken. Meer thuiswerken vermindert de reistijd, wat ook nog eens goed is voor het milieu.

Hoe nu verder met het kantoor?

We verwachten dat er een hybride situatie ontstaat waar thuiswerken op een goede manier gecombineerd wordt met het werken op kantoor. En als je naar kantoor komt, wat kom je daar dan doen? Bij de inrichting van kantoren is een groeiende aandacht voor individuele verschillen en het creëren van activiteit- gerichte werkplekken.

Heb je kleine kinderen of ben je klein behuisd? Dan is het fijn om naar kantoor te kunnen en gebruik te maken van een concentratiewerkplek. Woon je alleen? Dan is het juist prettig om op kantoor collega’s te kunnen ontmoeten in ontmoetings- of vergaderruimtes. Kantoorruimtes zullen multi- functioneler worden. Zo is er ook meer afwisseling mogelijk, wat weer belangrijk is om gezond en fit te blijven. We moeten vooral zien te voorkomen dat iedereen op zijn stoel blijft zitten!

Flexibel werken brengt automatisch ook flexibele werkplekken met zich mee. Om deze ergonomisch in te kunnen richten, is het belangrijk dat deze werkplekken individueel ingesteld kunnen worden.

Wat zegt de Arbo wet over hybride werken?

Werk je langer dan 2 uur per dag achter een beeldscherm? Dan hoort deze werkplek volgens de Arbo- wet ergonomische ingericht te zijn. Dit houdt in:

  • een (verrijdbare) bureaustoel passend bij de lichaamsmaten van de gebruiker, met de volgende instelmogelijkheden: zithoogte, zitdiepte, rugleuning en armsteunen.
  • een bureau dat groot genoeg is voor het verrichten van de werkzaamheden (minimaal 120 x 80 cm) met voldoende beenruimte en een werkblad dat in hoogte instelbaar is. Thuis gaat het erom dat het werkblad op de juiste hoogte staat (of dat er gebruik kan worden gemaakt van een voetensteun).
  • een beeldscherm dat draaibaar, kantelbaar en in hoogte verstelbaar is, met voldoende schermgrootte. De kijkafstand bedraagt minimaal 50 cm.
  • een los toetsenbord en losse muis.
  • een documenthouder voor wanneer er veel met documenten wordt gewerkt tijdens beeldschermwerk.
  • voldoende zit- en bewegingsruimte om de werkplek heen.

Als je hybride werkt, dan is het handig om zelf je eigen set spullen te hebben. Denk aan een laptoptas, opvouwbare laptopstandaard, een ergonomische muis en compact toetsenbord. Zo kun je overal gezond aan het werk.

Naast het creëren van ergonomische werkplekken is het belangrijk om instructies te krijgen over het gezond inrichten van je eigen werkplek. Het is goed om dit regelmatig te herhalen, wil het blijven hangen. Sommige organisaties werken met een ergonomisch paspoort met persoonlijke maten waarmee de werkplek snel en eenvoudig ingesteld kan worden.

Overal gezond werken

Om ervoor te zorgen dat je zowel op kantoor als thuis gezond kunt werken, hebben wij een paar tips voor je.

Zorg voor de juiste spullen

Maak gebruik van een los beeldscherm of verhoog het scherm van je laptop met een ergonomische laptopstandaard. Vergeet niet om hierbij een aparte muis en toetsenbord te gebruiken.

Neem de tijd om je werkplek ergonomisch in te richten

Gebruik de eerste paar minuten om je werkplek ergonomisch in te richten. Wil je weten wat hierbij belangrijk is? Lees meer in onze Whitepaper “Creëer je eigen ergonomische werkplek”.

Werk in een rechte houding

Zorg ervoor dat je rug goed wordt ondersteund in een rechte houding. Plaats het scherm recht voor je lichaam met de bovenkant op ooghoogte.

Zorg voor ontspanning en voldoende beweging

Beperk het aantal uren beeldschermwerk en neem regelmatig (micro)pauzes. Werk je op kantoor? Spreek dan met elkaar af om zelf je koffie te halen. Zo blijft iedereen in beweging. Werk je thuis? Maak gebruik van een pauzehulp die je helpt herinneren om je werk regelmatig te onderbreken. Anders blijf je te lang in dezelfde houding zitten en loop je het risico op vervelende klachten in rug, nek of polsen. Voorkom dat je te lang zit en kies ervoor om af en toe staand te werken.

Plan online meetings niet achter elkaar

Zorg ervoor dat je tenminste een kwartiertje vrij plant tussen twee online meetings door. Zo kun je even uit je houding komen en heb je tijd voor een plaspauze of een kopje thee.

Terug naar het overzicht